Iedere week proberen we een lesuurtje tijd vrij te maken om Rots en Water-oefeningen te doen. Dit doen we meestal op dinsdag, samen met juf Isabelle. Een eindje terug gaf ik al wat meer uitleg over wat het Rots en Water-principe precies inhoudt. Het is bedoeld voor kinderen die meer voor zichzelf mogen leren opkomen of voor kinderen die juist hulp nodig hebben om zich te leren beheersen. Uiteraard proberen we dit wel op een speelse manier aan te pakken. Zo hebben we deze week heel veel aandacht besteed aan onze zintuigen. We kwamen tot de ontdekking dat wanneer er één zintuig wegvalt, we ons meer focussen met de andere zintuigen.

Zo vonden de kinderen het heel leuk om het spelletje ‘schatkist’ te spelen. Iemand was de schatkist (deze persoon werd aangeduid door de juf). De andere kinderen stapten door elkaar rond met gesloten ogen. Ze moesten op zoek gaan naar de schatkist en dan bij deze persoon blijven staan. Dit deden ze door bij een botsing met een andere persoon te vragen of zij de schatkist waren. Wanneer deze persoon zei dat hij of zij het niet was, wandelden ze met gesloten ogen verder op zoek naar de schatkist. Uiteraard gebeurde dit heel voorzichtig. We kwamen tot de ontdekking dat we veel gerichter probeerden te luisteren en ook het voelen/tasten kwam veel meer aan bod.

We deden ook nog een bijzondere ontdekking. We zwaaiden een tijdlang met één been. Wanneer we het zwaaibeen terug op de grond zetten, leek het alsof dit been zwaarder was.

Hieronder zie je enkele foto’s van wat we zoal doen tijdens onze Rots en Water-lessen. Beelden zeggen meer dan woorden…