Na een extra lang weekend startten we onze schoolweek met een toffe sportdag die doorging op ons schooldomein. Er kwamen allerlei leuke activiteiten aan bod. Foto’s hiervan zal ik later nog op de blog zetten. Op Facebook kon je al enkele foto’s hiervan zien.

De geziene maal- en deeltafels werden deze week grondig ingeoefend. Dit proberen we te doen aan de hand van allerlei leuke spelletjes. We gebruiken vaak ons tafelpotje en maken er dan een competitiespelletje van, de Chromebooks worden vaak ingeschakeld, het digibord, de wisbordjes, de tafelbingo’s, … . Zo hopen we dat de maal- en deeltafels vlot geautomatiseerd raken.

Sinds dit schooljaar worden alleen de maal- en deeltafels van 1, 2, 5 en 10 aangebracht in het tweede leerjaar. Uiteraard komen ook de keer- en deelsommen aan bod. De andere tafels komen dan aan bod in het derde leerjaar. In ruil hebben wij wel al cijferend leren optellen en aftrekken, wat normaal maar in het derde leerjaar wordt aangebracht. Deze wijziging komt doordat we nu werken met de methode ‘Ijsbergrekenen’ in de scholengroep.

De kinderen kunnen uiteraard ook regelmatig de maal- en deeltafels thuis inoefenen. Dit kan ook op de computer. Volgende sites zijn hiervoor wel interessant:

• www.demaaltafels.be
  • www.digipuzzle.net (leerspellen – rekenen-tafels)
  • tafels-oefenen.nl
  • www.rekenenoefenen.be/tafels-oefenen/

Uiteraard kan er ook steeds geoefend worden op Scoodle Play. Inmiddels werkt dit terug. Er is een verschuiving gebeurd met de klasnummers. De kinderen weten welk nummer ze moeten gebruiken.