Een tijdje geleden zijn we gestart in de lessen sociale vaardigheden met het boek ‘de geluksvogels’. Dit wordt gebruikt als leidraad voor ons wekelijks cirkelmoment op dinsdag. We merken dat het ‘cirkelen’ steeds beter gaat. Ook hiervoor hebben we duidelijke regels afgesproken, die zichtbaar zijn in de klas aan de hand van pictogrammen. Een heel belangrijke afspraak hierbij is dat alles wat verteld wordt binnen de cirkel, ook in de cirkel blijft en niet wordt doorverteld. Dit schept een vertrouwensband.

Meestal beginnen we met een verhaal uit het boek. Dan wordt dit verhaal besproken. Wie de ‘praatveer’ heeft mag aan het woord komen. We eindigen meestal met een aantal diepgaandere vragen of opdrachten waarbij iedereen aan bod komt. Belangrijk hierbij is dat de kinderen vanuit zichzelf spreken en zich niet teveel laten beïnvloeden door anderen. Dit lukt al aardig! Een aantal vragen die reeds aan bod kwamen, waar we toch wel eens moesten over nadenken waren:

– Wat maakt mij blij?

– Wat maakt me boos?

– Waarvan word ik gelukkig?

– Naar wie kijk ik op?

– …

Op deze manier staan we heel wat meer stil bij onszelf en onze gevoelens.

 

Virgo Maria - 3 LB: De geluksvogels vliegen uit! Volgen jullie?